De 5 Gouden tips voor een team met een missie

De meeste jaar- of werkplannen van een team beginnen met een missie en een visie. Vaak worden de missie en visie van het jaar ervoor gebruikt. Is het maken van een missie en een visie nodig? En zo ja, hoe maak je er een?

1) Bepaal eerst of je überhaupt een missie of visie wil
De meeste teams gaan er van uit dat ze sowieso een missie en visie moeten hebben. Je kunt je afvragen wat daarvan de waarde in de praktijk is. Vaak wordt tijd en geld besteed aan het maken van een missie en een visie waarna deze in het grote vergeetboek verdwijnen. Welk teamlid kan spontaan de missie en visie herhalen? Gebruik daarom alleen een missie en een visie als je van plan bent om deze voldoende specifiek te maken en hieraan doelstellingen en acties te koppelen. Een gedeelde missie/visie is enthousiasmerend omdat het een gezamenlijke richting geeft waarop je je doelstellingen en werkwijze kunt baseren.

2) Kies leuke vormen om de creativiteit los te krijgen
Volgens de theorie moet een team eerst informatie uit de omgeving verzamelen, deze analyseren en dan komen tot een missie en visie. Dit kost veel te veel tijd. Zo belangrijk is het nou ook weer niet. Het belangrijkste is dat jouw team een gedeeld beeld vormt van het ideale toekomstplaatje. Vragen als ‘Wat zegt de omgeving over een jaar over ons?’ of ‘Wanneer zouden we tevreden zijn aan het einde van volgend jaar?’ prikkelen het voorstellingsvermogen. Jouw team kan na deze gesprekken een filmpje maken waarin de teamleden vertellen wat het team over een jaar heeft bereikt en hoe dat is gelukt. Haal er samen de belangrijkste kernwoorden of -zinnen uit. Kies eerder voor een fris of origineel idee dan voor een compromis. Kies daarbij voor een leuke vorm met een kwinkslag die past bij de organisatie. Bent u zelf toch niet zo creatief? Schroom dan niet iemand te vragen van de afdeling communicatie of een andere creatieve geest.

3) Maak de missie en visie voldoende specifiek
Een missie is waar je voor staat. Een visie is waar je voor gaat. Om er echt iets mee te kunnen doen, moeten de missie en visie van het team dus niet zo algemeen zijn dat deze ook voor een ander team of zelfs voor een ander bedrijf zouden kunnen gelden. Een missie als ‘Samenwerken aan de toekomst’ of ‘De klant centraal’ is het net niet. Vermijd dooddoeners als ‘proactief’, ‘slagvaardig’, ‘effectief’ of ‘actief’ tenzij jouw team ze écht waar kan maken. En maak van de visie niet een te lang verhaal. Noem drie concrete punten die je als team nastreeft. Meer kan niemand onthouden.

4) Verbind doelen en acties aan de visie
Meestal verdwijnen de flappen en de gele briefjes in een la tot de volgende missie/visie-sessie. Dat komt omdat het team zich er vaak niet echt aan verbindt. Meestal omdat het allemaal te abstract en algemeen is. Vertaal de missie en visie daarom door naar doelstellingen en activiteiten voor het komende jaar. Pas dan gaat het echt leven. En lukt dat niet, dan zijn de missie en visie niet goed genoeg. Een andere manier om je eraan te verbinden, is de missie en visie actief te communiceren aan de omgeving. Communiceer dan meteen ook de belangrijkste doelstellingen en activiteiten op de kortere termijn. Anders denkt de omgeving dat je team weer lekker op de hei heeft zitten navelstaren.

5) Kom er samen op terug
Vaak hoor je na een aantal maanden niets meer over de missie en visie. Toets daarom regelmatig of de teamleden er nog achter staan. Bespreek op welke manier het lukt om de missie en de visie in praktijk te brengen. Worden de daaraan verbonden doelstellingen behaald en de acties uitgevoerd? Vaak is dit een moment van een kleine terugslag omdat het team in de praktijk nou eenmaal wat reactiever werkt dan iedereen zou willen. Wees niet bang om je visie en je doelstellingen wat bij te stellen. Liever een bijgestelde maar reële missie en visie dan teveel luchtfietserij.

Wil je weten hoe Schateiland je team kan helpen bij het maken van een missie en visie, bel ons dan op +31 6 26961659 of mail naar info@schateiland.be.

Dit bericht is geplaatst in profileren, Teambuilding. Bookmark de permalink.